Digitalt design
Hvis du har arbejdet med digitalt design i længere tid, har du med garanti set mange stilarter komme og gå.
Men har du overvejet om du benytter nogle stilarter, der er så populære, at de har nået deres mætningspunkt? Du har måske endda overset nogle af de muligheder, der findes pga. den konstante tilstrømning af ny teknologi.
Uanset om du allerede har bemærket de skiftende tider, er her 7 tegn på, at dit digitale design hænger fast i fortiden.
Du tror at seriffer er en saga blot
Den lave opløsning på mobiltelefoner og tablets har tidligere gjort at serif skrifttyper blev fravalgt i digitale designs pga. den forringede læsbarhed på disse enheder.
Opløsningen på mobiltelefoner er dog gradvist blevet bedre og bedre. Dette betyder, at serif skrifttyper er ved at gøre deres comeback i digitalt design takket være højt opløselige skærme.
Brands som Google, Apple og WordPress er alle gode eksempler på virksomheder, der har gjort sig bevidste om dette ved gradvist at implementere serif skrifttyper i deres digitale designs.
Du forsøger hele tiden at holde trit med de nyeste farvetendenser
Der foregår hele tiden en løbende debat om, hvilken farve der er eller bliver ‘årets farve‘.
Pantone har udråbt ‘Rose Quartz og Serenity‘ i fællesskab til at være ‘årets farve‘ 2016, mens Behance sidste år registrerede ‘Bright Red‘ som værende den mest anvendte farve af deres brugere. Andre eksperter argumenterer for, at det er nogle helt andre farver, vi skal holde øje med!
Pointen er, at det ikke handler så meget om præcis hvilke farver du vælger, men mere om hvordan du bruger dem. Tendensen er, at du gerne må bruge mange farver uden dog at overdrive dit design med en eksplosion af farver. Et ensartet og farvemættet design, sikrer at det vil skille sig ud blandt øvrige designs, og at det samtidig vil tage sig godt ud på mobiltelefoner – selv med refleksion. Uanset valg af farver, handler det om at være konsekvent i brugen heraf samt at turde at skille sig ud fra mængden.
Du tænker og arbejder kun med design, når du sidder bag dit skrivebord
Du ved aldrig, hvornår ny inspiration vil ramme dig, og det er vigtigt at fange og handle på inspirationen med det samme. Så hvorfor vente med at bearbejde den, til du er tilbage bag dit skrivebord? Tidens tendenser findes derude i virkeligheden, så tag ud og lad dig inspirere.
Teknologien giver dig alle muligheder for at handle på din inspiration i det øjeblik den opstår. Det bedste kamera, er det, du har med dig, så fang øjeblikket med din telefon eller din tablet og gør dig nogle notater, imens du bliver inspireret.
Tegn en skitse eller illustrer på anden vis, hvordan du forestiller dig, at den visuelle del af din inspiration skal komme til udtryk.
Del dine tanker med dit team inden værdifuld viden går tabt, og benyt sociale fora til at dele din inspiration med ligesindede.
Du ser kun tingene i ét perspektiv
Ønsker du at dit design skal skille sig ud, men er dit Instagram-feed er fuld af klassiske overfiltrerede miljøbilleder og packshots? Så er det på tide at skifte perspektiv – bogstaveligt talt!
Prøv at inkorporer din egen stil i dine designs ved at benytte unikke billeder eller illustrationer. Tag nogle billeder af dine objekter fra en ny vinkel for at skabe et anderledes perspektiv. Det kan være af din virksomhed, dine medarbejdere eller dine produkter. Er du ikke selv fotograf, og er dit budget ikke til at hyre en professionel, kan du stadig komme langt med stock-photos evt. krydret med din egen grafik og egne illustrationer.
Kombinationen af billeder, grafik og håndtegnede illustrationer spås til at være en af de trends, vi kommer til at se meget mere til i digitalt design i de kommende år.
Du misforstår begrebet retro
Alt kommer på mode igen, men det gør det nødvendigvis ikke til godt design i alle tilfælde.
Bestemte farver, gradienter og skygger er ved at genvinde sin popularitet i digitale designs. Det er der ikke noget forkert i. Du bør dog overveje i hvilket omfang og især i forbindelse med hvilke projekter og på hvilke elementer, du vil benytte tidsbegrænsede designtrends.
Tilbagevendende trends kan i mange tilfælde med fordel benyttes i forbindelse med specifikke koncepter som eksempelvis musikfestivaller og lancering af nye produkter. Du bør dog være mere varsom med at adoptere disse trends, når det drejer sig om din virksomheds logo og overordnede visuelle identitet. Her er anbefalingen i det fleste tilfælde at gå efter et mere stilrent og langtidsholdbart udtryk.
Dit flade design bliver for fladt
‘Flat design‘ er blevet enormt populært for digitale designere. Dette i mange tilfælde også med rette.
Trods den nuværende popularitet, kan stilen dog i nogle tilfælde blive for udtryksløs og kedelig.
Anbefalingen er derfor at bryde det flade design med lidt dybde.
Ikke ved at tilføje drastiske gradienter og amatøragtige drop-shadows, men ved f.eks. at skabe dybde ved brug af flere lag i dit design, og ved at benytte mere subtile skygger.
Et eksempel på dette er ‘Material Design‘, der er en top designtrend i 2016.
Dine skabeloner ligner… skabeloner!
Færdiglavede designskabeloner og temaer er populære at benytte i forbindelse med digitalt design. Problemet med dette er, at uanset hvor god en skabelon, du finder, så ligner den stadig det den er – nemlig en skabelon.
Skabeloner er i mange tilfælde et udmærket udgangspunkt, hvis du ønsker at spare tid og penge. Du bør dog være opmærksom på, at det ikke begrænser dig i din kreative frihed. Det er ikke værd at gå på kompromis med dit design for at holde sig inden for en skabelons fastsatte rammer. I alle tilfælde bør du forsøge at gøre skabelonen til din egen. Dette eksempelvis ved at implementere nogle af de anbefalinger og designtrends, der er omtalt i nærværende indlæg.
Når det kommer til webdesign, er det altid en god idé at rådføre dig med en webudvikler, inden du lægger dig fast på et tema, en skabelon eller et færdigt design. Hvis du ønsker at opnå det bedste resultat, er du afhængig af sparring fra en kompetent fagperson.
Owner & Creative Director